Junkers JU87B-2/R-2 (1:48) - Airfix
Model letadla ke slepení
Model letadla ke slepení. Velikost: 1:48; 22,9 cm. Balení
obsahuje: 158 dílků ke slepení.
Informace o originálu:
I když je Ju87B Stuka obvykle spojován s obávanými bleskovými útoky
Wehrmachtu na začátku druhé světové války, jednalo se také o velmi
účinný námořní bombardér. Dokázal provádět přesné střemhlavé
bombové útoky proti jakémukoliv spojeneckému plavidlu a flotilám
v Lamanšském průlivu, severní Africe a ve Středozemí způsobil značné
ztráty. Kromě toho, že byl po celou válku nedílnou součástí sil
Luftwaffe, sloužil také v letectvech Itálie, Rumunska, Bulharska a
Maďarska.
Střemhlavé útoky Stuky byly tak náročné, že se na těchto manévrech
musela podílet celá řada automatických mechanismů a funkcí. Zhruba ve
výšce 4,5 km určil pilot polohu svého cíle přes zaměřovací průhled
umístěný v podlaze pilotní kabiny. Poté, co pilot zahájil klesání, byly
motor a vrtule letadla řízeny automaticky, aby se při střemhlavém klesání
chovalo co nejvýhodněji. Automatické výškové kormidlo později učinilo
stroj „těžký na ocas“. Pilot posunul páku dozadu, což omezilo
‘náraz’ řídicího kniplu, a rychle zahájil přesně určenou sekvenci
úkonů, které když byly provedeny správně, zaručily, že vypuštěná
nálož dopadla přesně na zamýšlený cíl. Bleskově nastavil klapky
křídel, ubral plyn a zavřel klapky chlazení. Letadlo se automaticky spustilo
střemhlav dolů ve 180stupňové vývrtce a zároveň se automaticky vykopily
vzduchové brzdy, aby se rychlost pádu omezila na konstantních 580 km/h.
V tomto bodě již nebylo návratu – útočná sekvence byla zahájena.
Nápor na tělo pilota se přitom pochopitelně stupňoval, ten měl ale i tak
pořád spoustu věcí na práci. Úhel klesání mohl sledovat podle řady
červených čar na straně okna jeho pilotní kabiny a srovnat je
s horizontem – při útocích v 60, 75 nebo 80 stupňovém klesání.
Poté, ještě než vypustil hlavní těžkou bombu, se podíval dopředu skrz
pevný zaměřovač, aby vyrovnal směr útoku – optimální výšku pro
vypuštění pilotovi ukazovalo blikající světélko na výškoměru. Bomba
byla umístěna na velké nosné konstrukci ve tvaru U, která se při
vypouštění zhoupla a uvolnila munici bezpečně mimo dosah velké vrtule a
rovnou na cíl. Při vší této akci se pilot ještě pro ujištění
několikrát podíval na červené kolíky vyčnívající z vrchní strany
křídel, které ho informovaly o tom, že je automatický systém pro
vyrovnání pádu aktivní pro případ, že by kvůli přetížení ztratil
vědomí. Tohle všechno se přitom odehrávalo během několika málo
hektických vteřin!
Jakmile byly bomby pryč z letadla, zahájil stroj sám sekvenci úkonů pro
vyrovnání střemhlavého pádu. V tomto okamžiku byl na posádku vyvíjen
největší nápor, při kterém přetížení běžně přesahovalo sílu
gravitace více než šestinásobně, což mohlo vést přinejmenším
k poškození zraku. Když se letadlo vyrovnalo a jeho nos byl nad horizontem,
brzdicí klapky se automaticky zavřely, plyn se naopak otevřel a vrtule se
nastavila na stoupání – pilot pak musel rychle manuálně otevřít
chladicí klapky, aby zabránil přehřátí motoru, a převzal kontrolu nad
letadlem. To byl okamžik, kdy byl nejzranitelnější, protože zrovna letěl
nízko, relativně malou rychlostí a na nepřátelském území. Pilotův
střelec vzadu mohl být navíc pořád v bezvědomí, a dokonce i on sám si
mohl připadat trochu malátný, zároveň po nich ze všech stran pálilo
každé protiletadlové dělo, puška a nepřátelské letadlo v okolí.
Barevné schéma (Potřebné barvy):
A – Junkers Ju 87R-2 Stuka, 2./Sturzkampfgeschwader 3, Greece, Spring
1941 – 111, 26, 33, 53, 56, 60, 62, 65, 85, 103, 240, 241, 242
B – Junkers Ju 87R-2 Stuka, 2./Sturzkampfgeschwader 2 – 111,
26, 33, 34, 53, 56, 60, 62, 65, 103, 240, 241, 242, 249
Detaily modelu:
Měřítko: 1:48
Počet dílů: 158
Délka: 22,9 mm
Rozpětí křídel: 28,8 mm
Obtížnost: 3
Body Flying Hours: 3
Doporučeno pro děti od 8 let.
Upozornění: Nebezpečí udušení! Výrobek obsahuje malé části. NEVHODNÉ
PRO DĚTI DO 3 LET!