Douglas C-47 A/D Skytrain (1:72) - Airfix
Model letadla ke slepení
Model letadla ke slepení. Velikost: 1:72; 27,3 cm. Balení
obsahuje: 142 dílků ke slepení.
Informace o originálu:
Letoun Douglas DC3, respektive jeho vojenskou verzi C-47 Skytrain (v RAF
označovanou jako Dakota), popsal generál Eisenhower jako jednu ze čtyř
zbraní, jež spojencům pomohly vyhrát druhou světovou válku. Dnes je tento
stroj okamžitě rozpoznatelným symbolem jak letecké přeravy jako takové,
tak osvobozování okupovaných území, tolik charakteristických prvků druhé
světové války.
Verze DC3 byla vyvinuta z čistě civilní platformy DC2. Poprvé vzlétla na
oblohu v roce 1935, její vojenský protějšek si dal chvíli načas a objevil
se teprve na konci roku 1941, tedy krátce po japonském útoku na Pearl Harbor.
Když DC3 vstoupil na konci 30. let do služby u leteckých společností,
způsobil v letecké přepravě opravdovou revoluci, neboť při cestách
napříč Spojenými státy drasticky zkrátil cestovní časy. A dokonce
i dnes, téměř 80 let po prvním letu tohoto stroje, zůstávají stovky
z nich v civilní i vojenské podobě ve službě po celém světě. Za svou
neuvěřitelnou dlouhověkost vděčí své spolehlivosti a schopnostem při
přepravě nákladu i pasažérů. Bylo to ale teprve ve zmíněném vojenském
hávu, kdy tento letoun skutečně našel své pravé poslání. Byl velkou
pomocí při invazi do Francie v roce 1944 a v průběhu války vysadil na
zem nejen tisíce vojáků, ale také doručil stovky tisíc tun zásob, které
tak zoufale potřebovaly nejen vojenské jednotky, ale zejména civilní
obyvatelstvo v obležení nepřátelských armád. Na západní frontě
sloužil jak u britského, tak u amerického letectva, některé pod licencí
vyráběné stroje pak sloužily i v sovětské armádě a potkat ho bylo
možné i na Dálném východě, kde podnikal nebezpečné zásobovací mise do
Číny, při kterých musel překonávat i Himaláje. Využíván byl také pro
dopravování vozidel, jako např. džípů, k předsunutým základnám. Po
skončení války pokračoval C47 i nadále ve své kariéře zásobovacího
letadla, podílel se například na zásobování Berlína jako součást
leteckého mostu a s ližinami místo klasického podvozku plnil
i nebezpečné úkoly za polárním kruhem. Později se dokonce účastnil
i války ve Vietnamu jako plně vyzbrojený bojový letoun, tehdy si vysloužil
přezdívku ‘Puff, the Magic Dragon’. Je až neuvěřitelné, že tento
stroj setrvává ve službě u některých vzdušných sil dodnes, řada
z nich však dostala do výbavy lepší, turbovrtulové motory.
Délka: 19,43 m Rozpětí křídel: 29,41 m Maximální rychlost: 360 km/h
v 3050 m Dolet: 2575 km
Barevné schéma (Potřebné barvy):
A – Douglas C-47D Skytrain, 41–2100521 „Kilroy is Here“, 92nd Troop
Carrier Squadron/439th Troop Carrier Group, Operation „Overlord“, Upottery,
Devon, England, 6th June 1944 – 24, 26, 33, 34, 53, 56, 61, 62, 88, 101,
128, 154, 155, 156, 226
B – Douglas C-47D Skytrain, 43–16062 Military Air Transport Service
(MATS), Isachsen Airstrip, North West Territory, Canada, 9th October
1949 – 11, 24, 26, 33, 53, 56, 61, 62, 88, 128, 153, 156, 226
Detaily modelu:
Měřítko: 1:72
Počet dílů: 142
Délka: 273 mm
Rozpětí křídel: 400 mm
Obtížnost: 2
Body Flying Hours: 3
Doporučeno pro děti od 8 let.
Upozornění: Nebezpečí udušení! Výrobek obsahuje malé části. NEVHODNÉ
PRO DĚTI DO 3 LET!